TEMAT 1: WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE W TECHNIKUM (ZAKRES PODSTAWOWY) – LEKCJA ORGANIZACYJNA
1. Przygotowanie ucznia do każdych zajęć:
a) podręcznik – Wiedza o społeczeństwie. Zakres podstawowy. Podręcznik dla szkół ponadimnazjalnych., Maciej Batorski., Wydawnictwo OPERON;
b) zeszyt przedmiotowy:
- uzupełniające notatki internetowe – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
; hasło: historia10
2. Zakres materiału w technikum:
a) „Podstawa programowa kształcenia ogólnego…” - MEN-u,
b) działy tematyczne:
- I – Edukacja i praca.
- II – Młody obywatel w urzędzie.
- III – Prawo i sądy.
- IV – Bezpieczeństwo.
- V – Prawa człowieka.
- VI – Obrona praw i wolności.
3. Zasady obowiązujące na zajęciach:
- cele zajęć (wiedza, umiejętności, postawy),
- formy i metody pracy (m.in. uczniowski projekt edukacyjny),
- ocena pracy ucznia:
* wiedza,
* umiejętności,
* obecność i postawa na zajęciach,
* prace pisemne i wypowiedzi ustne,
* udział w projektach uczniowskich,
* aktywność pozalekcyjna i pozaszkolna (działania społeczne),
* postawy (odpowiedzialność, aktywność, zaangażowanie, otwartość),
* prezentowane wartości (wolność, sprawiedliwość, równość, tolerancja,
szacunek dla prawa, patriotyzm, solidarność, przestrzeganie praw
człowieka).
4. Wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie szkolne:
- druk ksero z adekwatnymi wymaganiami.
5.Przydziałuczniów do zespołowych projektów uczniowskich:
- propozycje nauczyciela oraz inwencja własna uczniów.
6.Jak zdobywać informacje i jak z nich korzystać:
a) wiedzieć (obserwacja, nauka, doświadczenie), rozumieć (procesy, zjawiska, mechanizmy), działać (aktywność społeczna),
b) źródła informacji (książki, czasopisma, dokumenty i akty prawne, multimedia, środki masowego przekazu >>media<<, opinia publiczna, plakaty, ulotki i ogłoszenia uliczne itd.), specjaliści i naukowcy, inni obywatele- rodzina, znajomi,
c) odróżnianie faktów od opinii oraz informacji prawdziwych (wiarygodnych) od spreparowanych (półprawdy, zakłamania)
d) dziennikarska zasada sześciu pytań:
1.Kto (jest zaangażowany w tą sprawę) ?
2. Co (czyli czego dotyczy ta sprawa) ?
3. Gdzie ?
4. Jak ?
5. Kiedy ?
6. Dlaczego ?
- ponadto należy zastanowić się:
* Co było przedtem ?
* Co sądzą na ten temat inni ludzie ?
* Jaki może być dalszy ciąg tej sprawy ? Od czego będzie to zależało ?
(skutki pozytywne i negatywne).